Draagt elke orderpicker straks een slimme bril?

Zijn orderpickers in de nabije toekomst allemaal uitgerust met een slimme bril die de weg wijst, barcodes scant en veiligheidsinstructies geeft?

De werkelijkheid verrijken met een visuele informatielaag, dat is Augmented Reality (AR). Voor Augmented Reality heb je in de eerste plaats een slimme bril nodig die je helpt om die laag informatie over de werkelijkheid te leggen. Een Google Glass bijvoorbeeld of de wearables van Vuzix. Je hebt apps nodig die op zo’n slimme bril draaien, vergelijkbaar met de mobiele apps die je vindt op een tablet of smartphone. Helemaal mooi wordt het als die apps gelinkt zijn met achterliggende bedrijfssystemen waardoor allerlei praktische, zakelijke toepassingen mogelijk worden. Geleidelijk zijn er steeds meer AR-toepassingen beschikbaar. Ook voor de logistieke sector. Of misschien wel juist voor de logistieke sector, omdat deze branche van oudsher nieuwe mogelijkheden die een deel van het proces versnellen of verbeteren met veel enthousiasme omarmt.

RF, Voice en Augmented

In de logistiek bestonden al verschillende handsfree productiviteitsoplossingen die processen versnellen. De tijd waarin orderpickers met een papiertje door het warehouse struinen, is voorbij. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van RFID- of RF-tags waarmee het scannen, identificeren en volgen van objecten in een logistieke keten heel snel, contactloos en draadloos verloopt. Of denk aan Voice Picking, waarbij de orderpicker opdrachten ontvangt van een voice terminal. Augmented reality is de nieuwe stap in deze ontwikkeling. En het is een zeer welkome stap, want orderpicking is traditioneel het meest tijdrovende en meest prijzige proces in het magazijn. Gemiddeld zestig procent van warehouse kosten hebben betrekking op het pickproces. Elke verbetering die bijdraagt aan het versnellen hiervan, is pure winst.

Hoe werkt AR in een magazijn?

Als je Augmented Reality in een magazijn toepast, wordt de omgeving van een orderpicker verrijkt met allerlei informatie die hem helpt bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden. Je kunt de orderpicker niet alleen vertellen wat hij uit het magazijn moet halen, maar je kunt hem ook de weg wijzen door het magazijn en je kunt de betreffende verpakking op laten lichten in de stelling. Op het moment dat je een verpakking uit de stelling pakt, herkent en scant de bril meteen de barcode op de verpakking.

Zo’n systeem helpt de orderpicker om veel nauwkeuriger te werken. Bovendien blijkt dat het veel makkelijker wordt mensen aan het werk te zetten die de weg in het magazijn nog niet kennen. Met Augmented Reality vindt iedereen zijn weg tussen de stellingen, waardoor opschalen veel makkelijker en goedkoper wordt.

Augmented toepassingen verkorten verder vooral de ‘reistijd’ naar de te picken producten. Ze verkorten de tijd die je nodig hebt om de juiste pallet of verpakking te vinden en versnellen de administratieve werkzaamheden rondom het pickproces. Maar er zijn nog veel meer praktische toepassingen. Je kunt mensen bijvoorbeeld heel eenvoudig allerlei veiligheidsinstructies meegeven en waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Je kunt anderen mee laten kijken als je hulp nodig hebt. En als een product beschadigd is, maak je heel eenvoudig een foto en schiet je de melding het systeem in.

Beter, sneller en lichter

We staan nog maar aan het begin van de ontwikkelingen op dit gebied. De mogelijkheden van Augmented Reality zijn enorm. De devices zijn er en zullen de komende tijd alleen nog maar beter en lichter worden. De software is er ook en die zal in de loop van de tijd vooral slimmer, sneller en gebruiksvriendelijker worden. Voorwaarde voor de échte doorbraak van AR op de werkvloer is vooral bewijs van het feit dat deze oplossing z’n beloftes waarmaakt. En, zeker zo belangrijk, zal de apparatuur die je nodig hebt niet alleen makkelijk verkrijgbaar, maar ook betaalbaar moeten zijn. Je nieuwe Vuzix wearable bijvoorbeeld, koop je nog steeds niet even bij de Mediamarkt om de hoek, en dat is wel zo handig als je proces daarvan afhankelijk is.

Factor mens

De laatste en misschien wel belangrijkste voorwaarde is de factor mens. Je kunt nog zo’n mooie oplossingen verzinnen, maar mensen moeten er wel mee willen en kunnen werken. We staan nog aan het prille begin van de ontwikkelingen, maar uit de eerste ervaringen uit het veld blijkt dat het met de factor mens ook wel goed zit. Als de orderpickers eenmaal gewend zijn aan AR, ervaren mensen de virtuele hulp van hun slimme bril als heel natuurlijk.

Augmented Reality associëren veel mensen nog altijd met science fiction en films als Minority Report. Dat hoeft niet meer. Het is er. Het werkt. En het opent de deur naar tal van nieuwe mogelijkheden.

Bron: Eric Tiels @ SAP Nederland Blogs