Magazijn van de toekomst

Niemand weet precies hoe magazijnen en distributiecentra er in de toekomst uit komen te zien, maar er wordt natuurlijk al volop over nagedacht. De een zweert bij robotica, de ander voor duurzaamheid. Waarschijnlijk zal het een combinatie van beiden worden.

Een aardig stap in de richting lijkt al gezet toen eerder dit jaar het Amerikaanse Kiva Systems werd overgenomen door Amazon voor een slordige 775 miljoen dollar.



Kiva Systems is namelijk producent van magazijnrobots welke volledig autonoom de kortste route in een magazijn nemen om een bepaald artikel uit een schap te halen. Om deze kortste route te bepalen, worden barcodestickers op de vloer geplaatst die door de robot met een camera worden uitgelezen. En om ongelukken te voorkomen, zijn de robots ook nog eens ‘intelligent’ gemaakt door ze onderling met elkaar te laten communiceren.

Met de magazijnrobots wil Amazon de groei van het personeelsbestand terugdringen en zo de efficiency vergroten en het logistieke proces binnen de magazijnen van Amazon verbeteren.

Klinkt als een plausibele visie aangezien een magazijnmedewerker samen met een robot in staat is om maar liefst 250 pakketten per uur te verwerken.



Pick-by-vision


Een al bekende methode die vooral bij order-picking wordt gebruikt is het zogenaamde pick-to-voice systeem, ook wel ‘voicepicking’ geheten. Hierbij maakt een magazijnmedewerker tijdens het order-picken gebruik van spraakherkenning. De medewerker hoort namelijk via een headset welke opdrachten hij of zij moet uitvoeren en kan middels een microfoon vervolgens ook zelf invloed uitoefenen op het proces.



Een andere, verder ontwikkelde methode is het pick-by-vision systeem wat al vanaf 2008 door vooral de Technische Universiteit van München ontwikkeld wordt. Het systeem heeft als doel om de order-picker op een natuurlijke manier te voorzien van alle benodigde informatie die hem of haar in staat stelt het werk nog efficiënter uit te voeren.

Het pick-by-vision systeem bestaat uit een bril welke voorzien is van twee ‘voelsprieten' en de bijbehorende software. Via de voelsprieten weet de software precies waar de orderpicker zich bevindt en zelfs welke kant hij of zij opkijkt. Op basis de locatiegegevens worden vervolgens de beelden van de order-picker aangevuld met andere informatie zoals de markering van de juiste pick-locatie.



De technologie is al beschikbaar, maar het mag duidelijk zijn dat pick-by-vision behoorlijk complexe en vooral dure technologie is. Tot dusver bestaat het pick-by-vision systeem dan ook nog louter uit prototypen, hoewel het Oostenrijkse bedrijf KNAPP het in 2011 al wel in productie heeft genomen.


Meer informatie hierover op:

Kiva Systems

Technische Universiteit München